Sunday, October 26, 2008

Cerita Kawan

Ada sorang kawan lain. Dia tanya saya "Siapakah yang tak dpt cium bau syurga". Sekali lagi saya tak dapat jawab dengan tepat. Akhirnya dia bagi penjelasan.

Katanya "Orang yg tak dapat cium bau syurga adalah orang yang tiada 3 alif dan 2 ain".

Sekali lagi saya termangu. Tak dapat mencari jawapan dengan tepat. Saya agak hairan, kenapa rakan-rakan saya ni suka sangat berteka-teki. Mungkin untuk menguji IQ saya.

Alif yang pertama bermaksud ISLAM. Ertinya orang yang bukan Islam tentunya tidak akan dapat cium bau syurga.

Alif kedua bermaksud IMAN. Kalau Islam saja tetapi tidak beriman, menjadikan hidup kita sia-sia sahaja. Terkini ramai terdapat orang yang tergolong dalam kumpulan ini. Lahiriahnya menganut Islam tetapi tidak mengamalkan apa yang disuruh oleh Islam.

Alif ketiga ialah IKHLAS. Setiap yang kita lakukan hendaklah secara ikhlas. Selalu kita lihat, kadang-kadang terdapat orang kita yang membuat kerja secara tidak ikhlas. Hendak menyampai derma pun terpaksa buat "dummy check" dan panggil pemberita. Sedangkan jika tangan kanan memberi, tangan kiri sepatutnya tidak tahu.

(Nanti saya sambung untuk menerangkan 2 Ain... tunggu)

No comments: