Friday, October 24, 2008

KEBAHAGIAAN HIDUP

Hidup ini tidak kekal. Dan yang pentingnya adalah apa yang telah kita lakukan sepanjang hayat kita. Apakah amalan kita dan apakah sumbangan kita kepada agama, bangsa dan negara. Namun kita harus mencari kebahagiaan hidup di dunia dan juga di akhirat.

Teringat saya kepada seorang rakan, katanya "Apakah rukun hidup?" Setelah saya menggaru kepala mencari jawapan, lantas dia berkata "Rukun hidup ada lima". Saya masih termangu. Yang saya tahu Rukun Iman ada 6 dan Rukun Islam ada 5. Tak tahu pulak ada rukun hidup.

Setelah saya tidak menjawab dengan tepat, terus diberikannya jawapan. Katanya "Rukun hidup ada lima - Makan, minum, tidur, berak dan kencing. Cuba kalau hilang salah satu, tidakkah sengsara hidup kita?"

Saya amat bersetuju dengan pendapatnya. Bayangkan berapa hari yang kita boleh bertahan untuk tidak melakukan salah satu dari perkara di atas. Jika kita kaya dengan harta dan wang sekalipun, kurang salah satu di atas juga menyebabkan hidup kita tidak bahagia.

Bila semua aspek itu sempurna, maka mudahlah kita beribadat, melakukan perkara-perkara kebaikan dlln. sebagai pengisian hidup ini.

No comments: