Sunday, October 05, 2008

HARI RAYA

Hari Raya Puasa adalah suatu hari yang diraikan oleh seluruh umat Islam di serata dunia. Meraikan kejayaan mengatasi dugaan dan ujian keimanan sepanjang Ramadan.

Di Malaysia, budaya 'balik kampung' adalah paling popular. Lebuhraya dan jalanraya 'jam' di sana sini. Tidak kurang juga yang tidak sempat beraya kerana kecundang dalam kemalangan jalan raya. Kita amat bersimpati dengan golongan ini. Segalanya mungkin berpunca daripada sikap pemandu dan pengguna jalan raya sendiri. Walaupun kerajaan telah memberi pelbagai ingatan tetapi ada yang tidak mengindahkannya.

Hari Raya juga majoriti dilihat memperagakan baju baru, menyajikan masakan enak dan kuih muih yang menarik. Kunjung mengunjungi sanak - saudara dan sahabat handai. Ada juga yang mengambil kesempatan ini untuk berlibur ke tempat-tempat yang menarik.

Rumah saya juga tidak kurang pengunjungnya. Anak cucu dan saudara mara juga telah datang. Suasana mejadi sungguh meriah dan riang walaupun dengan pelbagai karenah mereka.

Bagi kanak-kanak, disamping menikmati juadah yang disediakan, objektif utama mereka adalah untuk mengutip sebanyak mungkin 'duit raya'. Mereka membandingkan pendapatan masing-masing setiap ketika. Masing-masing merancang untuk membeli barang idaman.

Sebulan kita berpuasa dan majlis hari raya juga berlangsung selama sebulan. Apa yang jimatkan semasa berpuasa, kini di 'top up' semasa beraya.

Bagi rakan-rakan radio amatur, ramai juga yang mengambil peluang ini untuk berkenalan dengan rakan-rakan lokalan. Walaupun baru berkenalan tetapi kemesraan terjalin seolah telah lama berkenalan. Itulah keunikan dunia radio amatur.

No comments: