Monday, November 03, 2008

GUMBIRA

Hari ini aku berasa sungguh gembira. Petang tadi aku didatangi seorang amoy Cina untuk membuat kaji selidik tentang suatu produk. Dia bukan seorang jurujual. Cuma ingin bertanya beberapa soalan kajiselidiknya.

Setelah kami berbual seketika, terkeluar pertanyaan daripada mulutnya, "Abang umur berapa?"

Aku menjawab "Umur saya 63 tahun."

Katanya (sambil senyum), "Wah, bapa saya juga umur serupa. Tapi fasal apa papa saya nampak lebih tua dari abang?"

Kataku, "Macam tu awak kena panggil saya uncle. Abang tak betul. Dan bagitau papa awak, dalam hidup ini jangan terlalu serius, enjoy and be happy, masaalah jangan dicari and be thankful to God"

Aku senyum dan isteriku juga tersenyum.

---------------

Pengajarannya - bukan susah untuk membuat seseorang itu gembira. Tak perlu menggunakan wang. Tak perlu berbelanja. Cuma kita perlu senyum dan berkata dengan kata-kata yang manis.

No comments: